Jak si udržet pozitivní náladu na zákaznické péči

Mário Roženský
23.11.2022
14 min. čtení
Jak si udržet pozitivní náladu na zákaznické péči

Podzim je v plném proudu a s ním spoustu lidí trápí únava, jež může vést k celkově negativní energii, kterou chtě nechtě posléze člověk vysílá do svého okolí. Pokud pracujete s lidmi, je potřeba si tuto svou energii hlídat a pracovat s ní, aby negativně neovlivnila vaše zákazníky. 

Jenže práce na zákaznické péči může být mnohdy velmi psychicky vyčerpávající. Pracovník podpory totiž musí na denní bázi řešit nenadálé a složité situace, aby uspokojil zákazníka na druhé straně. 

  • Zákazníkovi nedorazil balíček.
  • Nepřišel mu důležitý e-mail.
  • Nefungovala platební brána.
  • Spadl server.
  • Měli jste chybu na webovkách a zákazníkovi se tak nenačetla sleva, kterou požadoval. 

Při péči o zákazníky musíte denně vyvinout ohromné úsilí k tomu, abyste rychle identifikovali a vyřešili problém, se kterým se na vás klient obrací. Složité a nenadálé situace ve vás pak zákonitě vyvolávají stres – a ten je jednou z nejčastějších příčin, proč je na zákaznické péči velká fluktuace zaměstnanců. Kvůli stresu z ní odchází každý 4. člověk.

Pojďme se tedy podívat na to, jak účinně stres a vytížení na podpoře vyřešit a jak si udržet pozitivní energii. Protože bez ní to na podpoře nemůže efektivně fungovat.

Máme pro vás 8 tipů, jak si udržet na podpoře pozitivní energii. 

Nepodceňujte přípravu

Příprava je první a nejdůležitější krok k tomu, abychom se na zákaznické podpoře stresu vyhnuli. Říká se, že kdo je připraven, není překvapen a na zákaznické péči to platí dvojnásob. Pokud stojí za to si udělat na něco čas, pak je to rozhodně kvalitní příprava. A co si pod přípravou představit? 

Nastudujte si produkt/y

Pracovník podpory by měl bezesporu dobře znát produkt, který jeho firma nabízí. Je důležité, aby klient na druhé straně měl pocit jistoty, k čemuž značně přispějete tím, když víte, o čem mluvíte.  

V e-shopech, které nabízí široký sortiment produktů je téměř nemožné znát dopodrobna veškeré jejich parametry. V tomto případě je nasnadě mít přehled o tom, kde si takové parametry můžete dohledat, jak je porovnat s jinými – podobnými produkty.

Bezesporu by firma měla zaměstnanci podpory dopřát pravidelné vzdělávání v dané oblasti, připravit materiály k samostudiu a případně mít interně zapsány procesy a návody, jak má zaměstnanec řešit dané situace s klienty. 

Mnohdy se dotazy na podpoře opakují. V tuto chvíli jsou skvělým pomocníkem takzvané šablony odpovědí

Požádejte o pomoc

Jak řešíte těžké situace, které se vám udály v soukromém životě? Jistě nám dáte za pravdu, že se mnohdy stačí jen svěřit. Nebýt na to sám. 

Probrání složitých situací s kolegy, nebo nadřízeným, vám může při práci na podpoře velmi pomoci. Váš kolega vám může poskytnout jiný úhel pohledu, případně dokonce navrhnout řešení. 

O pomoc si nebojte říct ani v případě, kdy vnímáte, že už je toho na vás opravdu hodně a máte pocit, že nestíháte. Možná si říkáte, že by vám stejně nikdo pomocnou ruku nepodal, protože vaši kolegové mají své práce dost. Nebo nechcete, aby si o vás ostatní mysleli, že jste nevýkonní, protože kolega před vámi si na málo času nikdy nestěžoval. Jedno je ale jisté – pokud se neozvete, pravděpodobně vám sám od sebe pomocnou ruku nikdo nenabídne

Hlídejte si stravu

Zapomínat bychom neměli ani na kvalitní stravu. Jistě znáte staré známé přísloví “Jste to, co jíte.” My s ním naprosto souhlasíme. Práce na podpoře se většinou řadí mezi tzv. sedavá zaměstnání, takže během ní nevynaložíte téměř žádnou fyzickou aktivitu, což vašemu tělu moc neprospívá. O to více, byste se měli zaměřit na to, čím zaplníte svůj žaludek (respektive, jaké živiny do těla přijmete). Je jasné, že když si objednáte vedle z rychlého občerstvení hamburger, hranolky a půl litru přeslazeného pití, svůj žaludek “zaplácnete” velmi rychle a pocit hladu vás na několik hodin určitě opustí. Ale výživovou hodnotu to bude mít pramalou. 

Není to o žádných drastických dietách, ani o tom, že si občas s kolegy nedopřejete pár chlebíčků, nebo nějaký ten zákusek. Obecně je ale známo, že rychlé cukry vás mohou na chvíli nabudit, ale velmi rychle se vám to vrátí, protože se sníží hladina glukózy v těle, takže se po pár minutách až hodinách můžete cítit ještě víc unavení, než předtím, co jste snědli půlku tabulky čokolády. 

Jak tedy jíst? 

  • nezapomínejte na bohatou snídani pro nastartování dne, mozek potřebuje z něčeho brát
  • raději po menších porcích a častěji 
  • vynechejte těžká jídla 
  • zařaďte do svého jídelníčku pravidelnou dávku ovoce a zeleniny 
  • raději než po mléčné čokoládě sáhněte po kvalitní s vysokým procentem kakaa
  • pijte dostatek vody, vyhýbejte se slazeným limonádám a džusům 
  • pokud džusy máte rádi, pak si připravte domácí fresh, případně kupujte ty opravdu lisované z čerstvého ovoce
  • káva a některé druhy čaje stres podporují, pijte je tedy střídmě 
  • pokud se bez čaje v zimních měsících neobejdete, nejlepší je sáhnout po těch bylinných (např. heřmánek, meduňka, lípa), anebo rooibos 

Pravidelně se hýbejte

Nejste úplně fanouškem běhání nebo fitka? To vůbec nevadí. Nemusíte denně zvedat těžké váhy a běhat desítky kilometrů kolem města, abyste se na druhý den v práci ocitli plní energie. Bohatě vám postačí, když budete trávit dostatek času pobytem na čerstvém vzduchu. Můžete například začít chodit do práce pěšky. A pokud to máte daleko, udělejte si procházku v obědové pauze, nebo až po práci. 

Jestliže pracujete z domu a na procházky se necítíte, nebo je z jakéhokoliv důvodu nestíháte, pak si několikrát za den otevřete okno dokořán, vstaňte ze židle, projděte se po bytě, udělejte si pár dřepů a uvidíte, že příval nové energie pocítíte záhy. 

Dopřejte si kvalitní spánek

Pokud je něco velmi podceňovaným, ale nesmírně silným “antistresorem”, pak je to jednoznačně kvalitní spánek. Že byste měli spát minimálně 8 hodin denně, to je již všeobecným známým faktem (který ale mnoho lidí i přesto nedodržuje). 

Rozhodně bychom neměli spát ve vytopené místnosti. A to ani tehdy, pokud patříte k těm, co nesnáší zimu. Ložnice by měla být před spaním dobře vyvětraná. Také je dobré dbát na vlhkost vzduchu, ať vám v noci nevysychají sliznice. Rozhodně se nedoporučuje spát při světle. 

Pokud se často cítíte nedostatečně unavení na to, abyste si šli lehnout v rozumnou dobu, popřemýšlejte nad tím, čím svítíte v době před ulehnutím. V poslední době se hodně mluví o tom, že nám škodí chladné bílé světlo, protože jsme od přírody nastaveni na tlumené žluté, respektive oranžové světlo, které imituje západ slunce. Uklidňuje naši mysl a připravuje nás na klidný spánek. 

S tím souvisí i světlo modré, které na nás bliká odevšad a při práci na podpoře to platí dvojnásob. Od rána do odpoledne sedíme u počítače a telefonu. Mnozí z nás pak na telefonu trávíme dlouhé hodiny i mimo pracovní dobu. Ač nám již dobře poslouží třeba brýle proti modrému světlu, je určitě lepší místo sledování televize a koukání do mobilu, vzít večer do ruky knížku. 

Rozhodně nedoporučujeme dívat se před spaním na horory, případně řešit stresující záležitosti pozdě večer. Ne nadarmo se říká, že ráno je moudřejší večera a takové stresory vám mohou spánek opravdu nepříjemně narušit. 

Dechové techniky

Pokud už stres nastane, můžete jej zmírnit pomocí jednoduchých dechových technik. Dech je “pomůcka”, kterou nosíme neustále s sebou, ale často se stává, že lidé správně dýchat neumějí. Máme pro vás dva tipy, které vám mohou pomoci. 

Krabicový dech

Krabicový dech je jednoduchou a účinnou metodou, jak zmírnit stres, úzkost a dokonce i panické ataky. Spočívá v tom, že: 

  • nádech trvá 4 sekundy
  • zadržíte dech na 4 sekundy po nádechu
  • výdech trvá 4 sekundy
  • zadržíte dech na 4 sekundy po výdechu

Při cvičení byste se měli absolutně soustředit pouze na svůj dech, vnímat, jak vám vzduch proudí do plic a pak zase ven. Napojujete se na své tělo a tím zklidňujete roztěkanou mysl. 

Brčkový dech 

Brčkový dech znají nejenom ti, kteří kouří cigarety, ale podvědomě jej provádí většina z nás, když se cítí nervózní. Jenže zde je důležité dostat dech z podvědomí na úroveň vědomí, abychom se nesoustředili na negativní myšlenky. 

Spočívá v pomalém nádechu, kdy je pak výdech 2-3 x delší než nádech. Samotný výdech se provádí přes našpulené rty. 

Doplňky stravy

I kvalitní doplňky stravy vám se stresem a uvolněním mohou pomoci. Zde přikládáme seznam těch, které máme vyzkoušené na sobě. Je na každém, jaké doplňky si vybere a často je třeba se poradit se svým lékařem. Níže popíšeme, co fungovalo nám. 

Hořčík 

  • Jestli jste si teď uvědomili, že doma žádný nemáte a už, už byste se chystali do lékárny, dovolíme si vás zarazit. Běžný hořčík, který seženete v lékárnách, drogeriích, ale i na benzínkách vám nebude téměř k ničemu, jelikož jeho vstřebatelnost je velmi nízká. Pokud chcete sáhnout po něčem opravdu kvalitním, sáhněte po jiných formách magnesia – malát, bisglycinát, treonát. Každý z nich se užívá v jinou denní dobu a mají rozdílný účinek na tělo i mysl. 

Kozlík lékařský 

  • Kozlík je bezpochyby velkým pomocníkem při nervozitě a úzkostech. My doporučujeme užívat jej v podobě tinktury, nebo čaje. Pozor na kontraindikace s léky, které užíváte. Proto je dobré se poradit ve specializovaném bylinkářství, zda je pro vás kozlík vhodným doplňkem ke zmírnění stresu. 

Vitamín B

  • Vitamín B je pro psychiku velmi důležitý. Ze stravy jej získáváme pramálo, a proto je důležité ho vhodně suplementovat. Pokud nejste milovníky jater, pak doporučujeme si koupit doplněk stravy s namletými hovězími játry. Nikterak nezapáchá a chuť jater vám v ústech po nich nezůstane.
    Případně můžete sáhnout po rostlinných alternativách, kterými jsou chlorella, spirulina případně zelený ječmen. 

Vitamín C 

  • “Céčko” je dalším vitamínem, který bychom v lékarně nekoupili. Zainvestujte do kvalitního liposomálního vitamínu C, který je pro tělo přirozený. “Céčko” lze celkem snadno získávat i z běžné stravy (nejlépe jestliže nakupujete mimo velké supermarkety, nebo máte vlastní zahrádku). Jeho suplementací ale rozhodně nic nezkazíte. 

Omega 3 

  • Omega 6 získáme většinou ze stravy dostatek. Avšak Omega 3 v našem těle často chybí, proto je jeho suplementace více než na místě. 

L-tryptophan

  • Jestliže se po probuzení cítíte unavení, špatně spíte, nebo před den nemáte dost energie, sáhněte po L-tryptophanu. Je to aminokyselina, kterou si tělo neumí samo vyrobit, a proto nezbývá, než ji tělu suplementovat odjinud. Pomůže vám se spánkem, zmírnit úzkosti, ale také zmírňuje příznaky menopauzy.

Mediciální houby

  • Mediciální houby jsou obsáhlou kategorií hub s úžasnými účinky na lidské tělo. Pro zmírnění stresu a zvýšení odolnosti (jak psychické, tak fyzické), doporučujeme Cordyceps, který pro léčbu císařů používali jejich léčitelé již před 2000 lety. 

Pozitivní reakce

Ukládejte si, nebo rovnou tiskněte pozitivní reakce. Na podpoře se mnohdy dějí nepříjemné situace, které se mohou prolínat celým pracovním dnem a často nejen jedním. V takové chvíli vám může pomoci podívat se zpětně na to, co se vám na podpoře již povedlo zdárně vyřešit.

Vděčnost

Vděčnost je umění, které se lze naučit. Navykněte si se alespoň jednou za den zamyslet nad tím, za co jste vděční. A nemusí to nutně souviset s prací na podpoře. Mohou to být úplné maličkosti, které vám ten den udělaly radost. 

Vychutnali jste si skvělou novou kávu, kterou jste si včera objednali a dnes vám dorazila. Ráno s vašimi dětmi proběhlo s úsměvem na rtech a stihli jste se i společně nasnídat. Po propršeném týdno konečně vysvitlo sluníčko. Šéf vás za něco ocenil. Vaše kolegyně vám do práce donesla skvělý koláč. 

Pokud jsme vděční, nemůžeme být naštvaní. A pokud nejsme naštvaní, můžeme se snadněji držet v pozitivní energii, která je pro skvělou zákaznickou péči nezbytná. 

Jak to máte vy? Co vám pomáhá udržet si pozitivní naladění při péči o zákazníky? Budeme rádi, když nám dáte vědět na [email protected]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vyzkoušejte SupportBox zdarma

Vyzkoušejte 2 týdny se SupportBoxem a neplaťte ani korunu.

Registrací souhlasíte s obchodními podmínkami

Potřebujete s něčím poradit? Obraťte se na Petru Petra Novotná, Expertka na pomoc zákazníkům
+420 778 443 348
po-pá: 9:00 - 17:00