Jak vyrobit hit, který budou chtít všichni? Inspirujte se… baseballem!
Red Sox nebo Chicago Cubs? Baseball je klasická americká hra, která se už desítky let hraje podle stejných pravidel. Na stadionech země, kde je baseball nejpopulárnějším sportem, se ale zrodil tým, který to dělá jinak. Rychle se stal hitem a boří rekordy na sociálních sítích. Jeho úspěch může inspirovat každého, kdo chce mít vyprodáno a je ochoten nabídnout zákazníkům přesně to, za co ho budou milovat. Vítejte ve světě Savannah Bananas, týmu, který přetavil baseball v nekonečný vír kreativity a zábavy!
Savannah Bananas: Show, která změnila baseball
Savannah Bananas je baseballový tým z města Savannah (stát Georgia, USA). Jeho hráči jsou ve věku od 18 do 23 let a později nejednou pokračují do MLB (nejprestižnější americká baseballová liga). Takže to nejsou „žádná béčka“. Jejich hra ale není tuctový baseball.
Bananas kombinují tradiční zápas s explozivní náloží humoru a zábavy. Hráči předvádějí akrobatické kousky, salta a backflipy, taneční tým Man-nanas tančí spolu s diváky, stadionem hřmí hudba, rozhodčí bláznivě skáčou a fanoušci se zapojují do hry. Estráda se střídá s vtipnými soutěžemi jako třeba závody batolat. Hráči se převlékají za ovoce a předvádějí humorné scénky. Vzniká „divadelní verze“ baseballu, kde je všechno dovoleno – jen když se divák baví. Hráči zůstávají profesionální, Bananas proto uznávají i znalci baseballu.
Soutěž v prdění a jak to všechno začalo
Tuhle veselou partičku založil Jesse Cole. Baseballový vizionář se narodil ve Scituate ve státě Massachusetts a stejně jako jiné americké děti jezdil už v pěti letech na baseballové tábory. Po střední škole upoutal, jako nadhazovač, zájem profíků z hlavní ligy. Ale osud měl s Jessem jiné plány. Magnetická rezonance po zranění odhalila tři velké trhliny v jeho rameni. Od lékařů se dozvěděl, že si baseball už nezahraje. Jako dobrý hráč s hendikepem přijal pozici trenéra v týmu Cape League. Tady byl záhy konfrontován s nejdůležitějším zjištěním své kariéry: zjistil, že se na zápasech nudí. Začal se proto zabývat myšlenkou, jak to udělat, aby jeho tým nejen vyhrával soutěže, ale taky své fanoušky nikdy nenudil.
V roce 2007 se Jesse stal generálním manažerem týmu Gastonia Grizzlies z Coastal Plain League (CPL) v Severní Karolíně. Pro 23letého holobrádka to byl docela oříšek. Tým byl totiž ve statisícové ztrátě, návštěvnost zápasů byla na nule. Jesse rozpoznal potřebu zaměřit se na fanoušky, dal dohromady partu přátel z vysoké školy a vymýšlel s nimi, jak z baseballu udělat cirkus plný bláznivých nápadů. Na zápase uspořádali soutěž v prdění a u vstupu rozdali polštáře, aby měli diváci do čeho prdět. Akce se publiku líbily a nakonec skutečně vedly k pozoruhodnému obratu – Gastonia Grizzlies začaly lámat rekordy v návštěvnosti. V roce 2014 Jesse tým koupil.
Ale pak se opakoval stejný příběh. V roce 2015 navštívil Jesse se svou ženou Emily město Savannah. Do místního stadionu se okamžitě zamiloval, na zápasy tam ale skoro nikdo nechodil. Zdejší klub opustil město a už to vypadalo, že tu profesionální baseball nadobro končí. Jesse odtušil potenciál, využil příležitost a založil tu nový tým ligy CPL.
Byl přesvědčen, že americký sen, který už jednou zhmotnil v Gastonii, může ho zopakovat i v Savannah. Ale nebylo to tak jednoduché. Zápasy šly na odbyt jen stěží. V lednu 2016 přečerpali Jesse s Emily účet a museli prodat vlastní dům. Nějakou dobu spali na nafukovací matraci v malé, zanedbané chatce plné švábů. Vše se změnilo 25. února 2016, kdy divácká soutěž o název týmu vyústila v založení Savannah Bananas. Název inspiroval gejzír třeskutých nápadů, jako byl živý maskot v uniformě banánu s názvem „Split“ nebo rozhazování banánů zdarma mezi diváky. Zrodila se značka. Během jediné noci se Savannah Bananas stali baseballovou událostí na Twitteru.
Offline svět byl zdrženlivější. Obyvatelé městečka Savannah Jessemu spílali: „Jste trapní, vypadněte z našeho města“. Negativní reklama ale sehrála svou roli a o Bananas za chvíli věděl kdekdo. Nevraživost vyprchala hned na zahajovacím večeru. Ceny vstupenek nastavili totiž Jesse s Emily záměrně tak nízko, aby si je mohl dovolit každý. Diváky pozvali na „all you can eat“ a připravili pro ně různé atrakce. Vítězstvím v šampionátu Petit Cup navíc ukázali, že nejsou jen partou bláznů. Fenomén byl na světě. Hned v první sezóně vyprodali Bananas 18 z 25 domácích zápasů a získali mistrovství CPL.
Jak se malý baseballový tým stal virální senzací
Savannah Bananas se stali téměř přes noc baseballovou jedničkou na sociálních sítích. Na začátku cesty k úspěchu sice stálo neutuchající nadšení, ale taky nezvykle vyspělý, racionální přístup skvělého byznysmena Jesseho Cola. Pochopil, že fanoušci nebudou chodit na zápas kvůli samotnému baseballu, a nabídl jim zážitek:
„Uvědomil jsem si, že nikdy nebudeme nejlepší baseballový tým. Nejsme Atlanta Braves, nejsme Yankeeové. Jediná věc, kterou můžeme vyhrát, jsou diváci, kteří se baví.“
Zdroj: https://www.flobaseball.tv/articles/7151161-how-the-savannah-bananas-are-reinventing-baseball
Čím jsou Savannah Bananas výjimeční a co stojí za jejich úspěchem?
„We Make Baseball Fun“
„Fans First, Entertain Always“
„Best show in Baseball“
Motta Savannah Bananas vystihují podstatu jejich úspěchu. Osobní kredo Jesseho je podmínkou, bez které úspěch není možný. Jesse chce, aby si každý fanoušek, který jde ze zápasu, řekl:
„To byla ta největší zábava, jakou jsem kdy na baseballovém zápase zažil.“
Jaké prvky Bananas zapojují, aby diváky pobavili?
Propracovaná vizuální identita Bananas nenechává nikoho na pochybách o hravém charakteru týmu. Ikonická žlutá barva odlišuje Bananas na dresech i bohatém merchi. Jesse chodí na stadion vyparáděn ve žluté buřince, žlutých teniskách a košili s fiží a jinými bizarními prvky. Komicky oblečení maskoti předvádějí zábavná vystoupení a synchronizované tance. Při doprovodných akcích se hráči převlékají do kostýmů, jako jsou krávy, klauni nebo tropické ovoce. Trenéři jsou přestrojeni za prodavače arašídů a celý stadion připomíná karneval. Hudba dokresluje atmosféru plnou emocí. Na společný zpěv písní (jako třeba příznačnou „Yellow“ od Coldplay) fanoušci po vyhraných zápasech dlouho vzpomínají.
Sami hráči o svém vystoupení říkají: „Je to baseball, cirkus a akrobacie v jednom. Celou dobu hraje hudba, takže je to jako na koncertě. Kam se podíváte, tam se něco děje. Snažíme se prolomit bariéry mezi hráči a fanoušky.“
Nejde ale o žádný amatérismus. Jesse Cole studoval práci marketingových vizionářů zábavního průmyslu, jako byli Walt Disney nebo Bill Veeck (legendární majitel baseballového týmu, který se proslavil pobuřujícími akcemi). A ví, co dělá: kombinace karnevalu a kvalitní hry zvyšuje popularitu Bananas napříč věkovými kategoriemi i cílovými skupinami. Hráče si Jesse vybírá nejen podle profesionality, ale i podle jejich smyslu pro humor.
Na každý zápas vymýšlí něco nového. Nechává v show vystoupit legendy MLB (první americké baseballové ligy), jako byli v roce 2024 Jason Kipnis nebo Corey Kluber. Na zápase v Rickwoodu se objevil bývalý nadhazovač Red Sox All-Star Bill „The Spaceman“. Ti všichni rádi přijdou a pro Bananas jsou skvělou reklamou.
Nejdůležitějším aspektem Bananas Balls je ale interakce hráčů s fanoušky. Diváci nepřihlíží pasivně – jsou aktivní součástí hry. Bananas kvůli tomu změnili i pravidla baseballu. Citlivé baseballové publikum to kupodivu přijalo s nadšením. Hra je díky změnám pestřejší a dynamičtější.
Tradiční baseballové zápasy trvají i několik hodin. Zápasy Bananas ale nekončí až po devíti směnách, ale přesně po dvou hodinách. Kdo právě vyhrává, ten je vítězem. Show je intenzivnější a diváci se nenudí.
Diváky zapojují Bananas přímo do hry. Když divák chytí míč, který je odpálen mimo hřiště („foul ball“), vyřadí tím pálkaře ze hry (out). Fanoušci tak přímo ovlivňují výsledek. Spontánně tím navíc vznikají humorné momenty.
Ke změnám pravidel patří dále zákaz buntu (praporu, ulejvky), zákaz konzultace s nadhazovačem, výhra na body, nikoliv na běhy, sprint místo chůze a další. Změny vnášejí do hry napětí, urychlují hru a přispívají k nečekaným zvratům.
Jak vypadá karneval plný zábavy v podání Savannah Bananas, se můžete podívat v sestřihu nejlepších momentů z roku 2024.
Jesse Cole přemýšlí o všem jako o zážitku pro své fanoušky. Přistupoval tak i ke své svatbě, když požádal přítelkyni Emily o ruku na zápase před vyprodaným publikem. Její ano oslavil ohňostrojem za bouřlivého jásotu diváků. Později zavtipkoval: „Díky bohu, že řekla ano, jinak by to bylo před všemi těmi fanoušky trapné.“
Když hráli Bananas v Buffalo o prázdninovém víkendu, rozkřiklo se, že nepřijde moc lidí. Bananas divákům s pochopením vraceli plnou nominální hodnotu lístku nebo kredit na zápasy ve stejné výši. Podobně vstřícná je i cenová strategie Banana Balls. Ceny vstupenek začínají na 35 dolarech.
Přístup Bananas k divákům – ke svým zákazníkům – opravdu funguje. V recenzích zápasů Savannah Bananas se proto často objevují hodnocení jako „nejlepší zážitek mého života“ nebo „baseballová revoluce.“
„Každý, kdo mě zná, vám řekne, že jsem baseballový fanatik. Miluji hru, historii, osobnosti i dokonalost tohoto krásného sportu. Takže si dokážete představit, že když jsem poprvé slyšel o Savannah Bananas, byl jsem skeptický. Ale Bananas mi brzy ukázali, že se mýlím. Teď jsem velkým fanouškem Banana Balls.“
Typický fanoušek baseballu o Banana Balls
Zaměřit se na diváka přináší úspěch
Bananas každoročně vyprodávají Grayson Stadion v Gastonii, turné po USA jsou vyprodaná měsíce předem. Fanoušci jsou ochotni cestovat za Bananas přes celé Státy. Zápasy Bananas přenášejí prestižní americká média jako ESPN, HBO, New York Times, Good Morning America a další.
Sociální sítě leží Savannah Bananas u nohou. Na TikToku mají skoro 9 milionů sledujících, na Instagramu 2,7 milionu a na Facebooku 2,5 milionu sledujících. Na Youtube mají 1,75 milionu odběratelů a jejich videa mají přes půl milionu shlédnutí.
Neznamená to ale, že by byli Bananas úspěšní jen online. V době pandemie byli jediní, kdo nemusel propouštět hráče nebo snižovat mzdy. Rok předtím se zavázali, že se jejich zápasy obejdou zcela bez reklamy. Odchod inzerentů a sponzorů v době pandemie tak pro Bananas neznamenal žádnou ztrátu.
Nejlépe placení hráči Bananas si vydělají ke 100 000 USD za rok, což odpovídá v přepočtu měsíční mzdě zhruba 193 000,- Kč. Další zisk Bananas plyne z prodeje merchandisových produktů, jako jsou dresy, čepice a suvenýry, které se prodávají ve velkém množství. Výdělky jsou rozhodně vyšší než výdělky jiných hráčů nezávislé ligy stejné úrovně.
Marketingová revoluce – dělejte to jako Savannah Bananas
Savannah Bananas nám ukazují, jak může kreativita, inovace a zaměření na zákaznickou zkušenost úspěšně transformovat byznys.
Za úspěchem stojí:
- silný branding,
- zodpovědný risk,
- strategie, ve které je zákazník na prvním místě.
Desatero úspěchu Savannah Bananas:
1/ Být vždy otevřen novým možnostem
Říkají ano, kdykoliv je to možné. Výzvy přijímají s nadšením.
2/ Neusínat na vavřínech, stále budovat značku a testovat
Úspěch neznamená, že je budování značky u konce. Branding je trvalý proces. Úspěšný je jen tehdy, když ho doprovází permanentní testování. Marketingový koordinátor Savannah Bananas říká: „Je důležité, abychom neustále testovali a zjišťovali, co na naše fanoušky funguje nejlépe.“
Testování stálo i na začátku úspěchu Bananas. Když Jesse zjistil, že se na zápasech nudí, došlo mu, že asi nebude sám. Začal si fotit diváky během baseallových zápasů, aby zjistil, kdy se nudí. Zjistil, že bez ohledu na vývoj zápasu udrží návštěvníci pozornost jen dvě hodiny, a zkrátil zápas.
3/ Zákazník na prvním místě
Bananas pochopili, že lidé chtějí víc než jen dobrý produkt – chtějí zážitek. Show vytvářejí pro diváky, nikoli pro statistiky.
4/ Vytvářet komunitu
Centrem dění na Banana Balls je zážitek, díky kterému se fanoušek cítí být součástí týmu.
Jesse a jeho žena Emily jsou také pěstouny. 30–50 % pěstounů, za kterými nestojí silná komunita, svou aktivitu vzdají v prvním roce pěstounství. Jesse zdůrazňuje, že i pěstouni potřebují komunitu – přátele, kteří se o ně postarají ve slabých chvílích. Stejně tak dobrý byznys potřebuje zákazníky, kteří sami pečují o značku, když jim to majitel umožní.
5/ Spojit se s charitou
Ve světě byznysu se v posledních letech stala důležitou přidanou hodnotou účast v charitativních aktivitách. Podnikatelský úspěch využívají Jesse i Emily k tomu, aby propagovali pěstounskou péči a adopci, a obráceně. Své zkušenosti s pěstounstvím Emily často veřejně sdílí. Z Coleových to dělá lidi z masa a kostí, kteří s fanoušky prožívají nejen zábavu na stadionech, ale i starosti a těžkosti všedních dní. Jesse založil vlastní neziskovou organizaci, vizuální styl ji propojuje s Bananas.
6/ Zapojit sociální sítě: virální marketing
Fanoušci Bananas sdílí úspěchy týmu, a tak se skupina fanoušků stále rozšiřuje.
7/ Inspirovat se ve vzorech
Znalci baseballu 20. století asi vidí paralely mezi Bananas a týmem Portland Mavericks, který hrál v 70. letech. I jejich zápasy byly úspěšné, nekonvenční show.
8/ Mít dobrý produkt
Nadstavbu brandu nemá smysl budovat, když chybí kvality samotného produktu. Savannah Bananas jsou ve skutečnosti dobří hráči. Řada z nich se později angažuje v MLB, nejprestižnější profesionální baseballové lize USA.
9/ Stále poznávat svého zákazníka
Bananas aktivně naslouchají divákům i fanouškům, zjistili, že na sociálních sítích můžou oslovit i ty, kdo na baseball běžně nechodí.
10/ Nenechat se odradit neúspěchem
Jesse Cole říká :
„Ve výzvách a protivenstvích se naučíte víc než při úspěších.“ (Zdroj: https://www.flobaseball.tv/articles/7151161-how-the-savannah-bananas-are-reinventing-baseball)
SupportBox nesdílí se Savannah Bananas jen zkratku SB, ale také zaměření na zákazníky. Stejně jako Bananas jsme si v SupportBoxu vědomi, že se svým byznysem nemůže být nikdo spokojený, dokud nejsou spokojeni zákazníci. Vsadili jsme na zákaznickou zkušenost a snažíme se, aby se u nás zákazníci měli jako v bavlnce. Zjistěte, jak může SupportBox zlepšit zákaznickou zkušenost zákazníků a co všechno umíme zrychlit a zjednodušit.