Užitečný přehled AI nástrojů (nejen) pro obchod a marketing

Mário Roženský
13.06.2024
25 min. čtení

Umělá inteligence je stále častější součástí soukromých i obchodních zkušeností. Dramaticky proměňuje obchodní praxi a stává se jasnou konkurenční výhodou. Většina podnikatelů tak rychle hledá cestičky, jak ji implementovat a vytěžit. Nejlépe na maximum, ale zároveň smysluplně.

Jaké AI nástroje vám pomohou zvýšit konverze, udržet zákazníky, zpříjemnit zákaznickou zkušenost a zlepšit prodej? To jsme vám sepsali v tomto článku.

AI na tahu – aktuální trendy umělé inteligence 

Tohle bude pořádný flám. A to přitom sotva začal. Používání nástrojů umělé inteligence na pracovištích vzrostlo v posledním čtvrtletí roku 2023 o 24 %

Online AI trhu vládne OpenAI, tvůrce aktuálně nejžádanějšího ChatGPT. Do popředí se už ale dere Microsoft i Google, který pracuje na Gemini. Stranou nezůstal ani Elon Musk, když na sklonku loňského roku představil svůj Grok. Apple připravuje Apple GPT a Samsung implementoval AI modul do telefonů Galaxy S. 

Tempo, se kterým AI dobývá svět, je zatím pozvolnější, jeho křivka je ale nepochybně exponenciální. Předpokládá se, že v roce 2025 bude v zaměstnání používat AI nástroje 50 % pracovníků z generace Z. Čeká nás proto nutně zásadní změna.

Řada z nás zatím umělou inteligenci poznala jako chatbota, nebo pomůcku při tvorbě obsahu. Její působnost tím ale zdaleka nekončí. V pracovních inzerátech se stále častěji objevuje požadavek na schopnost práce s AI, myslí se tím přitom velice různé nástroje. Tak například AI program Corti umí rozpoznat selhání srdce u těch, kdo se dovolají na tísňovou linku, dokonce je v tom o 20 % úspěšnější, než lidští operátoři. Kromě zdravotnictví (Neurona a další diagnostické nástroje) je AI doma i v publicistice, personalistice, nebo třeba při zpracování odpadů. Pomáhá v zemědělství, kde formuje tzv. precision agriculture – zemědělství budoucnosti, ve kterém AI optimalizuje růst i sklizeň. Rozpozná zralé ovoce od nezralého a umí aplikovat postřik na plevel, který odliší od hlavní plodiny. Široký prostor pro využití AI představuje logistika, kde se umělá inteligence podílí na skladových a WMS systémech, automatizaci, přepravních a balicích technologiích. Algoritmy zlepšují optimalizaci skladových zásob a plánování. E-shopy tak mohou nabízet stále kvalitnější služby spojené s přepravou zásilek – doručení je rychlejší, ale i udržitelnější. 

Co je to AI – definice základních pojmů, typy umělé inteligence

Artificial intelligence (AI) je schopnost stroje, nebo softwaru napodobit lidské schopnosti – uvažovat, učit se, plánovat a být kreativní.

Typy umělé inteligence:

  • softwarová – jakýkoliv softwarový AI nástroj: generativní, analytická, virtuální asistenti…
  • robotická – roboti, drony, autonomní dopravní prostředky, automatické ovládání…

Generativní AI a co je to prompt

Nejčastěji využívaný typ AI v marketingu, reklamě a obchodu je tzv. generativní AI. To je umělá inteligence, která na základě dodaných dat vytvoří vlastní, úplně nová data. Může to být napsaný text, návrh postupu, vytvořený obrázek, video, lidský hlas…

Klíčovou schopností při práci s generativní AI je umění napsat dobrý prompt. Prompt ovlivňuje kvalitu výsledku. Se špatným promptem dostanete zase jen špatný výsledek.

Prompt je textový pokyn, slovní zadání, ve kterém popíšete, co po AI chcete. Čím podrobnější je prompt, tím jsou AI výsledky lepší. Některé AI nástroje délku promptu limitují maximálním počtem slov, přesto je vždy nejlepší popsat vše co nejkonkrétněji. Diktujte AI přesně to, co očekáváte.

Příklad: Chcete-li, aby AI vytvořila obrázek s dalmatinem, který okousává pampelišky na jarní louce, nestačí napsat, že chcete vidět dalmatina na louce s pampeliškou v tlamě. Musíte specifikovat, že má být jaro, dalmatin se má tvářit spokojeně, kolem má svítit sluníčko, dalmatin má být ve spodní části obrázku, vzadu za ním mají být vidět zasněžené čepičky hor, a kromě pampelišky v tlamě má být i celý trávník posetý žlutými pampeliškami.

Drobné rozdíly v promptu znamenají odlišné výsledky. Čím podrobnější popis, tím větší šance, že AI nástroj vygeneruje přesně to, co si přejete. Adobe Firefly

Jestli má být výsledkem text, definujte tonalitu a cílovou skupinu. Zadejte vybraná slova, která v textu nesmí chybět, specifikujte, že chcete mít v textu i čísla a tabulky, trvejte na konkrétních faktech.

A ještě jedna zkušenost: Většina nástrojů, které pracují s češtinou, funguje zatím stejně lépe s prompty v angličtině. Pro překlad do angličtiny poslouží překladové nástroje jako Deepl. Používání automatických překladačů oběma směry se vám při práci s AI nástroji bude opravdu hodit.

Bude-li pro vás vytvoření promptu náročné, můžete si vypomoci našeptávači promptů. Pro Midjourney tak funguje třeba Prompt Helper, zatím jen v angličtině. Ale i v češtině už na prompty nebudete sami – tomu, jak správně napsat dobrý prompt, se obšírně věnuje Ladislava Knihová v ryze české knize s anglickým názvem AI marketing playbook. V neposlední řadě si prompt můžete koupit – například na PromptBase, tržišti s kvalitními prompty… 

Každá AI je dobrá jen jako data, která má k dispozici

AI je stále ve vývoji. Nedorostla ještě ani do puberty a na výsledcích je to vidět. Generovaná data už v praxi vylepšují obchodní i marketingové procesy, ale bez finálních úprav, nebo obsluhy člověkem se zatím neobejdou. Hodnota a kvalita té které AI je závislá na úrovni algoritmů a kvalitě vstupních dat. 

Mezi data, která umí AI zpracovat, patří text, tabulky, hovory, obrazová dokumentace, videa, zvuky i 3D objekty.

Pracuje:
1/ s historickými daty (jestliže její databáze končí k nějakému datu, případ ChatGPT)
2/ s aktuálními daty (jestliže je napojená online a funguje v realtime, případ Gemini)
3/ se syntetickými daty, což jsou data, kdy AI nástroje určitý jev simulují, aby zjistily, jak by se data v dané situaci proměnila.

Umělá inteligence se jako inteligence označuje proto, že poté, co do ní nasypeme vstupní data, dokáže postupovat analogicky a reagovat i na úplně nová data, která zatím nezná. Algoritmy upravují, jak k novým datům přistoupí a co na jejich základě udělá.

Zdroje dat pro AI nástroje jsou:

1/ online, dostupné z vyhledávání
2/ znalostní báze a vlastní informační báze, které zachycují například chování zákazníků, jejich dotazy a odpovědi na ně apod.

Na principu strojového učení nástroj zpracuje data a poskytne relevantní výsledky.

AI nástroje pomáhají v obchodě a marketingu – jak je používat, co umí a co neumí

Náš výběr není vyčerpávajícím výčtem. Je to spíš inspirace, která rýsuje možnosti a přibližné hranice, ve kterých se využití AI v současnosti pohybuje. Každý článek o AI navíc klesá ke dnu rychleji než pivní pěna… uběhne pár měsíců a budou tu úplně nové AI nástroje. Z čeho můžete vybírat teď?

Na aktuální limity AI je nutné pamatovat ve výběru verzí. Pokud je to možné, investujte vždy do placených verzí. Poskytují často o dost lepší výsledky než verze zdarma.

ChatGPT – král generativní AI

Synonymem pro umělou inteligenci se stal nejpoužívanější generativní nástroj ChatGPT. Primárně jde o pomůcku k vytvoření libovolného textu, tzv. Large Language Model. Rozpětí jeho možností, které můžete využít, je ale zejména v placené verzi, mnohem širší. 

Byl to právě ChatGPT, který předznamenal rozvoj dalších AI nástrojů. A nyní v květnu přišla na svět jeho mladší sestřička – ChatGPT-4o.

Co ChatGPT umí:

  • dodat jakýkoliv typ textového obsahu – popisek, esej, vtip, divadelní hru, odborný článek, bakalářskou práci, rozhovor, příspěvek na sociální sítě… a mnohé další
  • najít klíčová slova
  • personalizovat obsah
  • nahradit persony, na kterých můžete zkoušet své nápady
  • poradit s nápadem a rozvinout ho – navrhnout při tom různá řešení
  • nastínit možnosti textu, které by vás vůbec nenapadly
  • slovník synonym
  • připomenout výraz, na který si nemůžete vzpomenout
  • kalibrovat tonalitu textu, stylizovat text pro formální i méně formální příležitosti
  • osnovu článku
  • nadpisy kategorií, FAQ, metadescription, informační strom…
  • opatřit text seznamy, úvodem a závěrem
  • rozšířit nebo zkrátit text
  • je to chat – můžete s ním diskutovat a konzultovat problémy
  • rešerše
  • tabulky
  • datové analýzy, vizualizace a grafy
  • vybrat konkrétní informace z webu nebo dokumentu
  • pročíst materiál, odpovědět na otázky, sesumarizovat ho, vybrat z něj konkrétní data, čísla…
  • zprovoznit vlastního chatbota/asistenta
  • napsat kód nebo najít chybu v nakopírovaném kódu
  • generovat kvalitní obrázky na výšku i na šířku, u kterých je na přání možné měnit barvy, styl…
  • vyřešit slovní i geometrické úlohy, funkce…
Příklady využití ChatGPT: výpočet slovní úlohy a požadavek na e-shopový popisek.

I placená verze ChatGPT má však svá omezení. Je dobré vědět, že na výsledky není možné se vždy spolehnout. Placený ChatGPT-4o občas chybuje, i když je procento omylů nižší než ve verzi 3.5 či 4. Hodí se být v obraze, rozumět problému, umět chybu odhalit a opravit. V přípravě nového textu na váš web tak můžete využít ChatGPT o kontrolu vámi napsaného textu.

AI textové nástroje – generátory textů

AI texty nejsou zatím vždy použitelné tak, jak leží a běží, vyžadují následné úpravy. I tak poslouží jako skvělý návod, jak k připravovanému textu vůbec přistupovat. Připomenou typ informací, které by v textu neměly chybět, připraví strukturu, se kterou je text čitelnější, pracují se SEO.

Zdá se ale, že se už blýská na úplně jiné časy… 

Google Gemini

Gemini generuje kvalitní výstupy, které se obejdou bez lidské korekce. Zatím to umí jen v angličtině. Nemůžete ho proto použít pro svůj textový obsah, ale už teď s ním můžete ladit své prodejní strategie. Konzultovat s ním můžete úplně aktuální otázky.

Google Gemini je asi nejslibnější AI nástroj současnosti. Je dostupný zdarma na omezenou dobu pro předplatitele GoogleOne tarifů. V konverzaci je věcný, jeho data jsou spolehlivá, kromě textů produkuje analýzy, grafy, tabulky, sumarizuje… Integrovaný text-to-speech čte odpovědi nahlas. Tonalitu textu změníte jedním klikem na ikonku a stejně tak je možné si výsledky vyexportovat do Google Docs (jestliže přitom na používáte automatický překladač, vyexportují se v češtině). Tabulky umí exportovat do Google Sheets. I Gemini se někdy mýlí. Online data přesto interpretuje spolehlivěji a většinou uvádí i zdroj nebo odkáže na dostupné informace. 

Jednou z největších výhod Gemini je jeho schopnost pracovat v realtime. To znamená, že je neustále online. Své odpovědi a nápady přizpůsobuje trendům i aktuálním faktům. Kromě Gemini to umí ještě textové nástroje Jasper, Rytr.me nebo Writesonic – všechny tvoří texty i v češtině.

Srovnání Gemini a ChatGPT, odpovědi na totožný dotaz: Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se e-shopy dopouštějí v péči o zákazníky? Co zanedbávají? Jaké služby by měly přidat? Vytvoř z toho tabulku.

Další textové AI nástroje, které stojí za to vyzkoušet:

Notion AI – napíše báseň, příspěvky na sociální sítě, todo listy… umí sumarizovat, opravit gramatiku, zkrátit i prodloužit text; je méně intuitivní než ChatGPT, proto pro práci s ním určitě pomůže instruktážní video.

Copy.AI – nástroj využitelný ideálně pro tvorbu PPC textací, zvládá i popisky, posty na sociální sítě nebo newslettery; s češtinou je zatím dost na štíru – vytváří neobratné formulace, stylisticky chybná spojení a někdy se dokonce splete i v překladu.

AI pro grafiku – tvorba a úprava obrázků a generativní výplň

Grafický AI nástroj vytvoří obrázek, který použijete pro příspěvek na sociální sítě, nebo přímo na svůj web. Nejvíc ale grafické výtvory AI generátorů pomáhají při kampaních ve fázi návrhu, při skicování. Nahrazují přitom kreslíře. Šetří výdaje na storyboardy, na které se dříve rozkreslovala jednotlivá stadia videa. Pomáhají také fotografům, kterým obrazově upřesňují požadavky na výslednou fotografii. Ta se pak nafotí standardně, bez použití AI. 

Adobe Firefly

Na AI výsledcích je zatím většinou znát, že jde o AI. Největší pokrok směrem k realismu udělal v poslední době Adobe Firefly. Je to také jediný dostupný AI nástroj, který vytváří obrázky s rozlišením použitelným aspoň trochu i pro tisk. O to víc potěší, že jeho bezplatný tarif nabízí 25 kreditů měsíčně. Možnosti Adobe Firefly se uživatelům zlepšují doslova pod rukama. Nově nabízí přenos kompozice z jednoho obrázku do druhého, kolorování log a lepší ostrost i hloubku obrázků.

Srovnání generované grafiky, zleva doprava: Leonardo, Blue Willow, Adobe Firefly, prompt: A young female marketer is looking at her Apple iMac monitor and tracking Google Analytics results, with coffee steaming next to the computer, a window nearby and the sun shining behind it.

Samotný ChatGPT již nyní umí tvořit velmi dobrou grafiku. Je pak na vyzkoušení, který nástroj vám nejvíce vyhovuje.

Další grafické AI nástroje, které stojí za to vyzkoušet:

Midjourneynejpopulárnější nástroj pro tvorbu kreseb a fotek, výsledkem jsou stylizované obrázky, které nejsou moc realistické, nabízí i generativní výplň a upscaler

Stable Diffusiondostupný i v bezplatné verzi, realistické a působivé jsou ovšem jen obrázky z XL verze

BlueWillowv bezplatné verzi nabízí obstojný průměr a stejnou velikost jako Midjourney

DALL-Eposkytuje průměrné výsledky, ale umí i generativní výplň

Leonardoméně realistické obrázky, ale stylové

Neroodstraňovač pozadí, umí editovat a retušovat obrázky, restaurovat vintage obrázky a nabízí 4x upscaler

Adobe Photoshopprofesionální program pro grafiky s nástrojem pro generativní výplň, jeho AI rozšíření umí také nahradit materiály povrchů, pozadí a samozřejmě generovat obrázky

Canvapoužívá AI nástroj Magic Studio, díky kterému generuje obrázky, karusely, letáky i videa…

Ukázka obrázků generovaných Midjourney

Generativní výplň

Generativní výplň znamená doplnění obrázku pozadím, které u obrázku chybí. Obrázky je tak možno variabilně rozšiřovat na výšku i na šířku a přidávat k nim okolní prostředí – zahradu, pláž nebo třeba noc a svítící hvězdy. To vše absolutně realisticky. Generativní výplň umí nahradit část obrázku, kterou předtím z obrázku vyjmeme, a přidat libovolné předměty do obrázku. 

Jediným nástrojem, který v současnosti umí aplikovat generativní výplň v profesionální kvalitě, je program Adobe Photoshop. Existují další nástroje, které ho nekvalitně napodobují, například softwarové řešení Resynthetizer (nutno stáhnout, nefunguje online) nebo DALL-E. 

Generativní výplň je game changer. Jak rozšiřuje možnosti použití fotek, sledujte v některém z mnohých video tutoriálů. 

Možnosti generativní výplně v programu Adobe Photoshop, přidání (1) a odstranění (2) objektů, zdroje: fiverr.com a photoshopessentials.com

AI videogenerátory – pro dynamický obsah

Zatímco grafické a textové nástroje založené na umělé inteligenci dosahují už slušných výsledků, videogenerátory v podstatě teprve začínají. Odpovídá tomu i to, co po nich můžeme chtít. Jsou to víceméně rozpohybované statické obrázky, které vytvářejí dojem videa. 

AI pro video ovšem překvapí extrémně realistickými avatary a jejich bezchybným hlasovým projevem. Vidíme osobu, která se pohybuje. Ta osoba je někdo, koho známe a mluví svým vlastním hlasem. Ve skutečnosti ale nic takového nikdy neprováděla a namluvený text nikdy neřekla. Avataři ve videích zatím víceméně stojí a něco vyprávějí. Video možnosti ještě nejsou tak daleko, aby se tyto postavy složitě pohybovaly a objevovaly se v různých situacích. Do budoucna se tu ovšem rýsují zajímavé možnosti.

AI videogenerátory, které stojí za to vyzkoušet, jsou Runway, Pictory nebo Pika, který se specializuje na animovaná videa. Nástroj Cleanvoice.ai umí z nahrávky odstranit šumy, upravit akcent mluvčího, odstranit jeho koktání a zvuk vylepšit tak, aby zněl výsledný hlas co nejpřirozeněji; funguje i v češtině. S voiceovery pomůže například MS Azure od Microsoftu nebo Eleven Labs (MS Azure má lepší výsledky s češtinou).

„Video“ vytvořené nástrojem Pictory. Prompt je obsažen přímo ve videu.

AI pro marketing – když AI pomáhá zlepšit prodej a zvolit správné strategie

Spoustu marketingových otázek zodpoví ChatGPT a Google Gemini. Konzultujte s nimi strategické nápady, simulujte persony, analyzujte situaci, nebo si nechte vygenerovat data. Jako zdroj informací poslouží i Perplexity.
AI vládne nesrovnatelně rychlejšími možnostmi analýzy metrik i chování zákazníka, a tak posiluje hyperpersonalizaci. Pomáhá přizpůsobit strategie různým segmentům zákazníků. V mžiku vygeneruje různé newslettery pro různé typy zákazníků nebo naplánuje lepší timing na sociálních sítích.

Marketingové AI nástroje, které stojí za to vyzkoušet:

Zoe.ai – proslavil se tím, že tržišti Heureka pomohl s navýšením RPS a lékárně Pilulka zvýšil tržby; analyzuje chování uživatelů e-shopu, přitom vychází z real-time dat, sleduje metriky, upravuje míru prokliku a další parametry

Hubspot – software založený na AI se zajímavými integracemi umožňuje vytvářet příspěvky, analýzy, reporty, správu kontaktů a obchodů, provádí automatizaci prodeje, CRM, automatizaci a správu příspěvků i reklam na sociálních sítích, vytváří znalostní bázi, generuje obsah; je uživatelsky přívětivý a plně vyhovuje potřebám menších e-shopů

Marketo Engage – součást Adobe CC, automatizace a optimalizace marketingu, řídí e-mailové kampaně, generuje analýzy, spravuje obsah napříč kanály; zlepšuje konverze, efektivně zapojuje zákazníky, rozhoduje na základě dat, nastavuje multikanálové kampaně a tvoří analýzy v reálném čase; integruje CRM nástroje a Google Analytics; nabízí ještě pokročilejší funkce než Hubspot, ale je vhodný spíše pro větší firmy

Persoo – úzce profilovaný AI nástroj, který se zaměřuje na personalizaci a segmentaci, umí dosáhnout skvělé výsledky v SMS a e-mail marketingu, když se na již existující zákazníky obrací na základě jejich předchozího chování; vytváří šablony, optimalizuje využití kanálů

MarketMuse – analyzuje stávající obsah i obsah konkurence a vyhledává mezery v pokrytí, plánuje vytváření obsahu, definuje hlavní témata obsahu, při práci se SEO vyhodnocuje široké spektrum faktorů, zpětnými statistikami poskytuje povědomí o tom, jak obsah ovlivňuje tržby

AI influenceři

Relativní novinkou na YouTube a sociálních sítích jsou AI influenceři. Nahrazují skutečné influencery, jsou levnější, a přitom zaujmou – často se vezou po lidských pudech a sází na prvoplánovou atraktivitu a smyslnost. Kromě ceny jsou bezkonkurenční svou nízkou datovou kapacitou – jednoduše se rychle načítají… 

AI pro management sociálních sítí

UpGrowzvyšuje počet sledujících na Instagramu tím, že přizpůsobuje obsah konkrétním filtrům (poloha, věk, pohlaví, jazyk, zájmy a hashtagy), nabízí spojení se sledujícími, kteří se skutečně aktivně zapojují

PredisAIautomatický generátor a plánovač příspěvků včetně videí; založený na algoritmech, které analyzují trendy i chování uživatelů; má význam až tehdy, když už máte nějaký život na sociálních sítích za sebou; funguje i v češtině

AI pro zákaznickou péči

Zákaznickou péči AI nástroje urychlují, zkvalitňují a rozšiřují její možnosti. 

AI nástroje, se kterými se v zákaznické péči setkáváme:

  • chatboti, voiceboti a mailboti – AI asistenti v první bojové linii, kde umožňují rozřazování hovorů a zpráv na základě obsahu; je možné je natrénovat na nejtypičtějších dotazech a je nutné je vybavit znalostní bází, ze které čerpají informace
  • tlačítkový chatbot – druh stromového chatbota, na základě výběru zákazníka konkretizuje dotaz a dodává adekvátní odpověď
  • text-to-speech moduly – umí během pár vteřin dodat zcela unikátní odpověď v lidské řeči
  • NLP – Natural Language Processing – algoritmus pro rozpoznání a analýzu přirozeného jazyka, naprogramovatelné pro kontextuální uvažování, které se blíží lidskému (funguje na něm i ChatGPT)
  • IVA – inteligentní virtuální agent, obdoba chatbotů, která pracuje se znalostní bází, zvládne složitější a komplexnější úkoly než chatbot
  • Chatboti AI – AI chatbot, který zvládne odpovídání od častých dotazů až po samostatnou konverzaci se zákazníkem.
  • Lucy AI – chytrá AI asistentka, která usnadňuje práci se zákaznickou péčí SupportBoxu; přeloží text, upraví jeho tonalitu, vytvoří záznam telefonního hovoru nebo napíše souhrn chatu

Jak využít AI na zákaznické podpoře v praxi?

Reálné příklady, ukázky a AI triky – to jsme pro vás dali dohromady, abyste ušetřili čas.

Jak s AI postavit celý web

Pokud jde o samotnou podstatu e-shopu – totiž o jeho web – není radno riskovat. Umělá inteligence, která by uměla vygenerovat kompletní e-shop bez jakýchkoliv potíží, zatím neexistuje. AI nástroje ovšem už dnes citelně přispívají k vylepšení zákaznické zkušenosti, když upravují nabídku zboží v zákaznické podpoře i přímo na stránkách ve formě virtuálních nákupních asistentů. Nedávný výzkum potvrdil, že 42 % zákazníků doporučování produktů AI nástroji zcela vyhovuje. AI algoritmy také umožňují přesnější plánování sortimentu a zásob.

Umělá inteligence, která umí navrhnout celý web, je už dnes přesto k dispozici. Doporučili bychom ji pro méně náročné osobní weby. Jmenuje se Wix ADI a s její pomocí si vytvoří web i začátečníci bez zkušeností s kódováním. Ovšem připravený e-shop s kompletní administrací si zatím ještě nepostavíte.

Další chytré AI utilitky – prezentace, analýza PDF, nábor…

Z dalších zajímavých AI nástrojů se může hodit:

Microsoft 365 Copilot

Jeho síla spočívá v tvorbě powerpointových prezentací, které dokáže postavit během několika okamžiků. Posouvá uživatelskou zkušenost s Excelem, kde umí doporučit vhodné tabulky i grafy pro efektivní vizualizaci. Analyzuje data a zvýrazňuje části s hodnotnými informacemi.

Ashby – HR nástroj, který analyzuje životopisy a třídí je na základě obsažených informací, požadavků i preferencí

ChatPDF – mobilní AI aplikace, která analyzuje, přepisuje a sumarizuje PDF dokumenty včetně dokumentů v češtině; pomáhá s rychlou orientací v obrazovém i textovém PDF materiálu, umožňuje sdílet poznámky i analýzy

Jak AI změnila vyhledávání na internetu

AI zjednodušila online propagaci a způsobila tak zahlcení internetového prostoru obsahem. Na přesycenost reaguje Google po svém – plánuje skoncovat s odkazováním na stránky ve vyhledaných odpovědích. Odpověď by byla k dispozici přímo ve vyhledávači. Možná už jste na takový užitečný souhrn odpovědi narazili při Googlování.

Které profese může AI brzy nahradit

Přes počáteční nadšení je jasné, že umělá inteligence má za sebou jen první krůčky. V některých oblastech však už zdatně nahrazuje celé profese – třeba kreslíře z reklamy úspěšně vytlačila. Celkový rozsah využití AI se ale od počátečních předpokladů zatím dost liší. 

Marketingoví experti ve své práci využívají AI asi dvakrát méně, než očekávali. Zdroj: eMarketer

Profese, které jsou nástupem AI nejvíc ohroženy, jsou:

  • kreativci
  • novináři
  • překladatelé
  • PR profesionálové
  • právníci
  • manažeři
  • finanční analytici
  • někteří vývojáři
  • reklamní stratégové
  • grafici
  • copywriteři
  • Další profese může nahradit robotizace.

Právní a bezpečnostní aspekty AI

Na rychle se rozvíjející, všudypřítomnou umělou inteligenci reaguje také legislativa. Vzrůstá potřeba lepší ochrany před manipulací. YouTube v březnu roku 2024 zavedl povinnost označovat videa vytvořená s pomocí AI označením „Altered or synthetic content“. Chce tím čelit deepfakes a dezinformacím. Obsah, ve kterém nemůže dojít k mýlce, protože je zjevně nerealistický – jako například animované video – a videa, kde byla AI použita pouze v efektech (filtry krásy, rozostření, vintage a další úpravy) takto označena být nemusí. Povinné štítky odkazující k AI obsahu plánuje zavést i Instagram a Facebook.

Generování obsahu je s AI nesmírně jednoduché, internet tak zaplavuje spousta obrázků a textů. Vyvstávají otázky, jak je to s jejich autorskými právy. Může být obrázek z vlastního promptu považován za autorské dílo? Nedávný soudní precedens v tom udělal jasno. První český pravomocný rozsudek ve sporu o autorství díla vytvořeného umělou inteligencí se týkal obrázku zveřejněného advokátní kanceláří Taubel Legal. Fyzická osoba, která obrázek s pomocí AI původně vytvořila, kancelář žalovala za jeho zneužití. Soud ovšem potvrdil, že tvůrce promptu není autorem. Minimálně ty AI obrázky, které vznikly v Česku, tak můžete bez obav volně používat a šířit.

V evropském měřítku se regulací AI zabývá AI Act. Upravuje využití AI v obchodní praxi i pro účely předvídání trestné činnosti. Zakazuje biometrické systémy založené na citlivých osobních znacích, jako jsou rasa nebo politické názory. Evropská regulace ovšem není dosud vymahatelná, takže k celoevropskému zákazu nějakého AI nástroje zatím nemůže dojít. Všechny AI nástroje musí být nicméně před spuštěním podrobeny kontrole, a to může rozvoj AI v EU zpomalovat.

Kde hledat AI nástroje?

Máte své vlastní potřeby a hodila by se vám AI pomůcka, která v našem výčtu chybí? Nahlédněte do největší české databáze AI nástrojů na adrese ejaj.cz. Budete překvapeni, kde všude už dnes AI podává pomocnou ruku…

Umělá inteligence je také náplní řady letošních konferencí. Chcete-li se o AI řešeních dozvědět víc od povolaných expertů, máte hned několik možností. Seznam konferencí, které stojí za to navštívit v roce 2024, jsme zveřejnili v nedávném článku

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vyzkoušejte SupportBox zdarma

Vyzkoušejte 2 týdny se SupportBoxem a neplaťte ani korunu.

Registrací souhlasíte s obchodními podmínkami

Potřebujete s něčím poradit? Obraťte se na Petru Petra Novotná, Expertka na pomoc zákazníkům
+420 778 443 348
po-pá: 8:00 - 16:00