22.5. Jediná konference v ČR o zákaznické péči

Získat vstupenky

Jak může člověk využít zkušenosti ze zákaznické péče v osobním životě

Klára Nedělová
15.03.2023
9 min. čtení

Práce s lidmi je mnohdy velmi náročná a ne každý takovou zátěž zvládne usnést. I proto je na zákaznické péči stále ještě vysoká fluktuace zaměstnanců. Podstatným aspektem pro zvládání vysokých nároků zákazníků je hlavně psychická odolnost a pozitivní energie. O tom, jak si ji udržet, jsme psali v tomto blogovém článku

I negativní zkušenost je cenná zkušenost a těm se při práci na podpoře nevyhneme. Řešení stížností, reklamací, nazlobení zákazníci – to vše nás na zákaznické péči potkává. Ačkoli jsou tyto situace mnohdy nepříjemné, jejich zvládnutím roste náš potenciál si tyto zkušenosti převést a využít i v osobním životě

Zvládání krizových situací 

Pracujete-li na podpoře, pak si jistě vybavíte spoustu situací, ve kterých jste se necítili komfortně a možná jste je zpočátku řešili se srdcem až v krku. Mnohým totiž není příjemné, když na ně někdo křičí, stěžuje si, chce mluvit s nadřízeným a tak podobně. S takovými situacemi ale sbíráme cenné zkušenosti a časem je zvládáme snáz. Víme, jak komunikovat, jak člověka na druhé straně uklidnit, jak se do něj vcítit a kdy je lepší pouze naslouchat, nikoli vnucovat svůj vlastní názor, nebo rozdávat rady

Ani v osobním životě se nám krizové situace nevyhýbají. Mohou nás potkat kdekoli. Na úřadě, u lékaře, ve škole, v práci, ale také doma. Práce na podpoře nám může pomoci vybrousit naše komunikační dovednosti na takovou úroveň, kdy nepříjemné situace budeme i v osobním životě zvládat s větším nadhledem

Schopnost vcítit se do potřeb druhých lidí 

V osobním životě se nám může stávat, že automaticky upřednostňujeme své potřeby před potřebami druhých lidí. Do jisté míry je to v pořádku, ovšem v každém fungujícím vztahu je zapotřebí umět udělat kompromis. Umět se do lidí kolem sebe vcítit. 

Pro fungující zákaznickou péči je empatický pracovník zásadním artiklem. Pokud se neumí vcítit do potřeb zákazníka, je téměř jisté, že se od takové firmy klient dříve či později odvrátí. Jak vyjádřit empatii na podpoře jsme psali zde. Věříme, že tyto poznatky využijete i v osobním životě

Zlepšení komunikace 

Komunikace je základním stavebním kamenem každého fungujícího vztahu. Platí to jak mezi podporou a zákazníkem, tak v mezilidských vztazích na pracovišti, či v domácnosti. Pracovník zákaznické péče se musí naučit komunikovat srozumitelně, bez emocí, mluvit k věci, a také se nebát doptat, když si není jistý, co po něm zákazník požaduje. 

Když si tuto strategii osvojíme nejen v práci, ale i v každodenní interakci s jinými lidmi, může nám to pomoci budovat opravdu kvalitní vztahy

Trpělivost

Znáte ty situace, kdy při rozhovoru se zákazníkem musíte opakovat jednu věc vícekrát? Máte pocit, že jste už vyčerpali veškeré možnosti, jak klientovi pomoci, ale on tomu stále ještě nerozumí, nebo vás jednoduše nevnímá, protože je naštvaný. Často je taková komunikace vyčerpávající. Přesto je ale podstatné zůstat nad věcí, řešit problém s klidnou hlavou, a k tomu je nezbytná trpělivost

Jestliže se naučíte trpělivosti při péči o zákazníky, bezpochyby se vám bude hodit i v osobním životě. Možná úplně nejvíce ji využijete v interakci s dětmi. U nich je totiž klid a trpělivost dospělého klíčová.

  • pomáhá jim budovat důvěru v rodiče 
  • pomáhá regulovat jejich vlastní emoce 
  • stáváte se přirozeným vzorem toho, jak v nepříjemných situacích vystupovat 
  • usnadňuje komunikaci
  • děti samotné učí klidu a trpělivosti 

Vaše umění trpělivosti jistě ocení i vaši nejbližší, partneři, rodina a přátelé. A nakonec pomůže i vám samotným, protože už se nebudete stresovat věcmi, které vám dříve braly energii. 

Určit si priority 

Mnohdy se nám v každodenním shonu nedaří určovat, čemu je potřeba věnovat pozornost dříve a co počká. Dostáváme se tak do kolotoče stresových situací, kdy máme pocit, že nic nedržíme pevně ve svých rukách. Nezvládáme si najít prostor pro odpočinek, ochuzujeme se o koníčky, které nás naplňují, protože se snažíme mít všechno perfektní. 

Znáte to taky? Jít do práce, z práce domů, uklidit, nakoupit, navařit, pověnovat se dětem, postarat se o domácí mazlíčky, zkrášlovat zahradu… A po čase zjišťujeme, že se necítíme naplnění, nestíháme, nemáme čas na romantické chvilky s partnerem. Nemůžeme si dát vanu, protože nás z ní vyženou myšlenky na to, co všechno jsme ještě nezvládli udělat. 

Při práci na podpoře je velmi důležité umět se vyznat v tom, co počká a co potřebuje naši pozornost ihned. Umění si určit priority je nedílnou součástí fungující zákaznické péče. A pokud to zvládnete v práci, přenést to do osobního života už není tak těžké. 

Naučit se odpočívat 

Zůstaneme-li ještě chvíli u umění si stanovit priority, bezpochyby by jednou z těch nejdůležitějších měl být odpočinek. Jestliže si má pracovník podpory udržet čistou mysl a pozitivní energii, je velmi důležité, aby nezanedbával odpočinek ve svém osobním životě. Podstatný je především kvalitní spánek. Naučit se úlehat do postele ve stejný čas každý den a stejně tak i vstávat. 

Ale relaxovat se dá i jinak, než spánkem. Důležité je, co nám pomáhá tak trochu uniknout ze všedního života. Psychohygiena je totiž součástí kvalitního odpočinku a tím může být například: 

  • procházka po přírodě 
  • oblíbený sport 
  • různé formy tvoření (pletení, malování, psaní, práce se dřevem)
  • výlety
  • setkávání se s přáteli 
  • čtení.

Naučit se říkat si o pomoc 

Jsou věci, které sami nevyřešíte, i kdybyste se snažili sebevíc. I na zákaznické péči mohou takové potíže nastat. 

  • přestane fungovat web 
  • dodavatel nedodal balíček 
  • klientovi dorazilo poškozené zboží 
  • zákazník požaduje přepojit hovor na nadřízeného 
  • řešíte nový problém, na který ještě nemáte vypracován a schválen proces, jak postupovat 

V takových chvílích je nezbytné požádat o pomoc. Zavolat technikovi, aby opravil web. Domluvit se s kolegy a nadřízenými na vypracování procesu. Předat reklamačnímu oddělení k vyřešení poškozeného balíčku a tak podobně. 

Je zajímavé, že v práci si o pomoc z velké části říct dokážeme, protože vnímáme, že jsme součástí týmu. V osobním životě ale často fungujeme jako solitéři a na svá bedra si nabíráme spoustu zodpovědnosti. Mnohdy i takovou, která by naše být nemusela. 

Pokud si ale uvědomíme, že i doma jsme tým a opravdu nemusíme všechno zvládnout sami, velmi nám to ulehčí život. Nebojte se jasně definovat své potřeby a požádat o pomoc, když cítíte, že je toho na vás hodně. Nebojte se připustit si, že jsou věci, které sami zvládnete jen stěží, anebo vůbec. Vždy si vzpomeňte, jak úlevné je fungovat v týmu lidí, kteří si navzájem kryjí záda a rádi si navzájem vyjdetou vstříc. A takto to může fungovat i ve vašem soukromí. 

Myslet pozitivně 

Pozitivní přístup pracovníka podpory pomáhá navozovat klid mezi ním a klientem a uvolňovat atmosféru, ať už je zákazník v jakémkoli rozpoložení. Není nic horšího, než v klientovi vzbudit dojem, že pochybujete o zdárném vyřešení jeho požadavku. A proto je pozitivní přístup klíčový. 

Pozitivita výrazně ovlivňuje fungování našeho mozku. Je vědecky dokázáno, že se pozitivní myšlení dá naučit. Pokud jste z principu spíše negativističtí, nezoufejte, existují jednoduchá cvičení, která pomáhají pozitivní myšlení navodit a udržet. Najít je můžete například v knize Jak se navždy zbavit paniky, úzkosti a strachu, ve které vám autoři mimo jiné vysvětlí, jak se dají přepojit negativní neuronové spoje v ty pozitivní. 


Jaké zkušenosti ze zákaznické péče využíváte v osobním životě vy? Budeme rádi, když nám dáte vědět na info@supportbox.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vyzkoušejte SupportBox zdarma

Vyzkoušejte 2 týdny se SupportBoxem a neplaťte ani korunu.

Registrací souhlasíte s obchodními podmínkami

Potřebujete s něčím poradit? Obraťte se na Petru Petra Novotná, Expertka na pomoc zákazníkům
+420 778 443 348
po-pá: 8:00 - 16:00