SEO pro začínající e-shopy

Ptali jsme se jednoho z největších českých odborníků na SEO – Pavla Ungra. Pavel je SEO konzultant a specialista online marketingu na volné noze, má za sebou mnoho zkušeností a spoluprácoval i s těmi největšími hráči na českém trhu. Kromě toho publikuje, školí a z vlastní zkušenosti musím uznat, že dokáže vysvětlit i poměrně těžká témata opravdu lidsky a srozumitelně.

Začněme pěkně z gruntu – co to je SEO a proč je dobré o něm vědět?

SEO (Search engine optimization) pomáhá získávat návštěvnost z vyhledávačů na základě určitých frází. Každé webové stránky jsou vlastně množinou odpovědí na otázky, na které jejich návštěvníci hledají odpovědi. Důležité je umět zjistit, jaké fráze používají – jaká slova zadávají návštěvníci webu do vyhledávače. SEO nám může v našem podnikání na internetu hodně pomoci. Prodávám-li na stránkách produkty, může mi dobře udělané SEO přivést správné návštěvníky – kteří se mění v zákazníky.

Dá se SEO využít k přivedení prvních návštěvníků u nově založeného e-shopu?

Ano, dá,  kdybych měl nový e-shop, nenechal bych ale marketing čistě na SEO, využil bych zcela jistě i další kanály. Statistiky ukazují, že v ČR vstupuje opravdu velké množství zákazníků do e-shopu přes vyhledávače. Mohou samozřejmě přijít i přes sociální sítě nebo jinými placenými kanály, jako jsou PPC, displayové reklamy, affiliate (provizní programy).

Velmi záleží na tom, jakou má e-shop cílovou skupinu zákazníků – pokud má například cílovou skupinu maminky s malými dětmi, mohou zkontaktovat blogy a portály, na které se maminky chodí ptát a inspirovat. Pokud prodávají mobily, bude propagační cesta zcela jiná (opět záleží na specifikaci e-shopu a přesné cílové skupině)

Co byste doporučil e-shopaři, který začíná? Jsou nějaké mýty a falešné představy, které mívají nováčci často?

Určitě bych začal zdůrazněním toho, že SEO není zadarmo a nefunguje okamžitě. SEO je skvělé v tom, že nemusíte platit za prokliky. Když se jednou SEO dobře nastaví, může relativně dlouho přinášet skvělé výsledky.

První viditelné přínosy SEO mohou být v řádu měsíců (pokud je vše nastaveno, pak i třeba už za tři měsíce), návratnost investice za konzultaci a nastavení je ovšem v horizontu let. Často se stává, že pokud nováček  v online světě nevidí do dvou měsíců výsledky, vzdá to. U PPC je totiž vidět okamžitý efekt a každý by samozřejmě byl rád, aby tomu bylo tak i u SEO. Myslím, že ideální je kombinovat tyhle dvě metody. Nejdřív mi bude návštěvníky přivádět placená prokliková reklama, časem začne fungovat SEO, a tak si budu moci dovolit snížít investici, kterou jsem původně musel vkládat do PPC.

Často se také nováčci velmi upínají na to, že měří úspěšnost na základě pozic slov ve vyhledávačích. Na jednu stranu je to dobrý indikátor, který mi může ukázat, jestli něco není hodně špatně – například velké poklesy mě mohou varovat před nevhodnými metodami. Na druhou stranu je nutné počítat například s personalizací na Googlu – tak velmi zkresluje měření, protože každý uživatel vidí jiné výsledky. Vlastníka e-shopu by vlastně neměly až tak moc zajímat pozice, ale spíše počet konverzí a množství opakujících se návštěv – a ty nemusí souviset s pozicemi.

Čili – shrnutí na závěr odpovědi – nechtějte SEO výsledky okamžitě, zadarmo a neupínejte se na pozice :-)

Má smysl najmout si agenturu? Podle čeho zjistím, že bude dobrá – a kolik jí mám dát?

Ještě přidám k této otázce tu, kterou také dostávám: „Mohu to udělat dobře, i když o tom moc nevím?“ Vyhledávače umísťují na první pozice weby, o kterých si myslí, že jsou lepší než jiné. Vytvořte web, který je lepší, než ostatní a bude to fungovat.

Jako příklad mohu uvést Brašnářství Tlustý. V roce 2015 je sice brašnařina poměrně obskurní obor, ale protože tahle firma vyrábí opravdu kvalitní výrobky s doživotní zárukou, lidé si je začali sami hledat – dělají prostě věci dobře. Proto je také jejich web dobře vyhledatelný.

Obecně platí, že i laik může nastavit základy SEO dobře. Jsou ovšem věci, které nemusí být především u složitějších webů na první pohled patrné a do jisté míry blokují SEO – např. přílišné množství javascriptu na stránkách – ty laik obvykle nevidí. Pak už dává rozhodně smysl oslovit odborníka.

Někdy prostě stačí dobrý produkt, byznys model nebo značka. Pokud je ale konkurence opravdu velká a rozdíly nejsou propastné, je odborník potřeba.

Jak vybrat toho správného SEO specialistu? Mám si raději vybrat agenturu, nebo jednotlivce?

Je to jako v každém oboru – pro začátečníka je výběr těžký. V každém případě se může podívat na to, jak dlouho se lidé, které chce oslovit, pohybují v oboru, zda neslibují zázraky a nesplnitelné služby. Pokud s nimi naváže kontakt, měli by se zajímat o jeho podnikání a souvislosti, správný odborník totiž potřebuje vědět všechno pro to, aby dokázal ideálně poradit.

Určitým faktorem je také cena – stejně tak, když si člověk koupí boty za 200 Kč a 2000 Kč – bude i zde pravděpodobně kvalita práce jiná. Hodinová sazba u kvalitních SEO specialistů jde často nad 1000 Kč na hodinu. Pokud si vyberete nezávislého specialistu na volné noze, bude pravděpodobně flexibilnější. Na druhou stranu ale není dobře zastupitelný. Když například onemocní, nebude vám mít jak své služby nahradit. U agentury je obvykle v takovýchto případech dobrá zastupitelnost. Nevýhodou u agentury je zase jistá anonymita – nevíte, koho vám přidělí, málokdy má tato osoba nějaký medailonek s referencemi a podobně.

Jděte na to podle svých finančních možností a se selským rozumem – pokud se chcete scházet se specialistou osobně, vybírejte ze svého okolí.

Jak vypadá spolupráce mezi SEO odborníkem a firmou?

Spolupráce by měla začít zjištěním aktuální situace – jaký je byznys model daného podnikání, jaké produkty se dobře prodávají, v čem jsou lepší naši konkurenti a kdo jimi přesně je, v čem naopak jsou naše silné stránky. Následuje pak analýza klíčových slov – co uživatelé webu v daném oboru hledají, jak slova skládají dohromady. Důležité je také seřazení slov podle jejich významnosti, a přesná definice hledaných slov – jak některé věci zákazníci nazývají – možná jinak, než my v našem odborném názvosloví. Měla by také zaznít otázka: „Nechybí mi důležité vstupní stránky?“ Pokud má zákazník e-shop, je podstatným prvkem SEO nastavení ideálního filtrování produktů v e-shopu. Tohle všechno SEO odborník zjistí a doporučí změny na webu. Pak následuje druhá fáze – vysvětlit vyhledávačům, že moje stránky mají skvělý obsah a přitahnout na ně zákazníky, k tomu slouží linkbuilding, sociální sítě a další kanály.

Spolupráce má tedy vlastně dvě části. První částí je samotná analýza, nastavení e-shopu a druhou částí je pak SEO marketing. Tím vše ale nekončí. Aby SEO trvale fungovalo, je potřeba průběžný reporting a analýza a případné úpravy a doplnění. Spolupráce by tedy měla být dlouhodobým procesem.

Jak zjistím, že agentura nebo odborník odvádí kvalitní práci?

Měla by se zvyšovat návštěvnost z vyhledávačů. Dalším důležitým měřítkem je zvyšování vstupních frází z vyhledávání. A klíčový je pochopitelně zvyšující se počet objednávek na e-shopu.

Děkujeme Pavlovi za jeho odpovědi a věříme, že i vám přinesly spoustu nových a především užitečných informací. Pokud vás tématika SEO zajímá více, neváhejte navštívit Pavlův seminář, nebo mu napsat zprávu.

Ptala se Kateřina Střelcová

Vyzkoušet na 14 dní ZDARMA

Kateřina Střelcová

Ráda se starám o naše klienty. Baví mě hledat řešení a nacházet stále lepší a efektivnější postupy.

Komentáře

  • Janka Veselá 12.08.2016 08:34

    Seo určite nieje mŕtve, Len sa mení.
    Tak ako sa mení google mení sa aj SEO. Dnes nestačí byť na prvom mieste. Lebo v podstate ste aj tak dole. Ste pod plateným vyhľadávaním a aj pod regionálnym vyhľadávaním. Lenže nie všetci si zaplatia všetky slova a už vôbec nie tý, ktorý si neurobia analýzu KS. LEbo o nich ani nevedia. A keďže SEO začína Analýzov KS, tak potom na základe tejto analýzy Vám SEO špecialista nastaví správne Adwords, nastaví Vám správne regionálne vyhľadávanie (stránku G+) a samozrejme posilní Vaše pozície na organickom vyhľadávaní.

  • petr novacek 10.08.2016 13:48

    To jsou prázdné řeči o ničem bez valného přínosu. A sorry, ale tvrdit, že přínos SEO uvidím v horizonut několika let, je spíše něco jako alibi, že za své peníze nejspíš nedostanu odpovídající výsledek. SEO je v dnešní době mrtvá disciplína zaměřená na tahání peněz z kapes nevědoucích.

    • Pavel Ungr 11.08.2016 07:30

      Já si myslím, že svůj přínos pro určitou skupinu lidí mají. Některé kanály fungují hned (třeba PPC), některé mají ROI delší. SEO, obsahový marketing, branding jsou ty, kdy je návratnost delší.
      To, že je SEO mrtvé se říká už desítky let http://www.seobook.com/learn-seo/infographics/death-of-seo.php, je to takový evergreen, nicméně dokud uživatelé budou hledat, půjde to optimalizovat.
      Takže díky za názor, ale nesouhlasím s ním.

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole